Stel dat jij bij de lucky ones hoort die al weet welk werk bij je past en je staat op het punt om te solliciteren. Dan moet je jezelf gaan ‘verkopen’. Je haalt je cv weer eens van de digitale plank en stoft het een beetje af. Het is al jaren geleden dat je hem bijgewerkt hebt, voor de laatste keer dat je solliciteerde. En wat doe je nu? Je checkt of je mobiele nummer nog klopt en voegt je laatste werkervaring toe.

Mmm, er is wel het een en ander veranderd, hoor, in sollicitatieland. We zitten al lang in de versie 2.0 en daarin ziet een cv er heel anders uit dan die blaadjes die jij destijds verstuurde. Dat kon toen misschien nog, nu is het echt not done. Tenminste, als je wilt opvallen tussen die soms meer dan 100 cv’s die gestuurd worden naar 1 vacature. En als dat net jouw ideale droombaan is, dan is het zaak om flink op te vallen met je cv. Personal Branding heet het en betekent niets anders dan weten hoe jij jezelf verkoopt aan je toekomstige werkgever.

Laatst kwam ik een versie van mijn eigen cv tegen. Ook eentje van jaren geleden. Dat zag er, zeg maar, niet helemaal meer up to date uit. En dat is dan echt een understatement. Zulke cv’s zie ik vaak nog voorbijkomen. Zoals ook die van jou, schat ik voorzichtig in.😊

Ten eerste was het veel te lang. Er is echt geen recruiter meer te vinden die een cv van meer dan twee A4tjes doorspit om te kijken of jij wel de juist kandidaat bent. Zeker niet in deze markt waar het aantal mensen dat reageert op een vacature zo groot is dat ik me soms afvraag of er wel de tijd gemaakt wordt om alle cv grondig te bekijken en te beoordelen. Ik denk van niet.

💡 Tip: hou het kort. Het liefst op 1 A4 en als het echt écht niet anders kan dan op een tweede.

En dan de layout. Alles achter elkaar opgeschreven. Weliswaar netjes onderverdeeld maar als je het ziet, zit er geen kraak of smaak aan. Niks persoonlijks. Niks waaruit iets blijkt over de persoon achter dit cv.  Ik zie nog wel eens cv’s voorbijkomen waarop de tekst verspringt, afhankelijk van het programma waarin het is opgemaakt. Dat wordt het onleesbaar voor degene die jou moet selecteren voor de baan. Super onhandig.

💡 Tip: maak je cv op in Canva en slaat het op als PDF. Ziet er professioneel uit en de layout staat vast.

En dan nog iets wat me opviel: er staat veel onzinnige informatie in. Ik lepelde gewoon alles op wat ik deed, dus hoe mijn takenpakket eruitzag. Dat was in de rol van accountmanager ongeveer zo:

✔contact met potentiële en bestaande klanten

✔offertes uitbrengen

✔onderhandelen

✔administratie

Wat zegt dit nou helemaal? Niks eigenlijk. Alleen maar hoe mijn takenpakket eruitzag maar niet wat ik bereikt heb. Die administratie is nog wel het toppunt. Bezoekverslagen schrijven en klantgegevens bijhouden. Echt iets om een recruiter te overtuigen dat ik de juist kandidaat ben voor the job. NOT.

💡 Tip: Bedenk wat interessant is voor een potentiële werkgever om te weten over jou. Wat is het resultaat van wat je gedaan hebt? Wat heb je bijgedragen?

Herken je je eigen cv hierin? Gewoon omdat het toentertijd prima was om je cv op deze manier te versturen? Weet dan dat dat nu echt niet meer kan en dat het tijd is voor versie 2.0.

🍀 Jij kan iemand zijn met een cv 2.0.

🍀 Jouw cv die opvalt tussen al die anderen.

🍀 Jij die dan wél om tafel komt bij die werkgever waar jij graag wilt werken.

Sta je op het punt te solliciteren naar die ene baan waar jouw hart sneller van gaat kloppen en wil je dat jouw cv opvalt? Dan hoef je maar 1 ding te doen:

Meld je aan voor het mini-traject Personal Branding. Snel en effectief jouw cv helemaal van deze tijd. Stuur me een bericht hieronder dit blog, dan hebben het er samen over.

Ik ben er voor jou.