Herken je dat?

Ben je net lekker bezig op je werk dan is het alweer tijd om naar huis te gaan om je kinderen te halen. En vaak ga je dan toch nog even door om iets af te maken. Zodat je met een opgeruimd gevoel de volgende dag weer kan beginnen of om die ene presentatie nog helemaal klaar te hebben. Maar ook thuis is het zo verleidelijk om altijd maar door te gaan: als de kinderen in bad zitten nog even snel de was opvouwen, even wat opruimen of nog snel een stofzuiger door het huis.

Gek eigenlijk dat je altijd maar doorgaat. Geheel op de automatische piloot pak je taken op die je ziet liggen, zowel op je werk als thuis. Je rent door, zit vol in de ratrace en houdt alle ballen in de lucht. Het is zo vanzelfsprekend voor je dat je vergeet hoeveel energie het je kost. Hoe uitgeput je ervan bent. Dat je eraan onderdoor gaat. Dat je volledig aan jezelf voorbijgaat.

Waarom ga je nog door met dit gedrag? Omdat het verslavend werkt. Ja echt. Je kunt vaak al niet anders meer, je ben zo gewend om aan de drang om iets te doen toe te geven. Nog even dit, en dat kan er ook nog wel bij. En zo blijf je in een cirkeltje ronddraaien en die gaat alleen maar naar beneden als een neerwaartse spiraal. Dat je eigen gedrag niet goed is voor jezelf, je relatie en je gezin, heb je vaak niet meer in de gaten. Voor je het weet ga je eraan onderdoor en neem je je dierbaren hierin mee.

Overspannen

Mijn klant Irene weet er alles van. Ze heeft een drukke baan en een gezin met drie jonge kinderen. Irene doet het graag goed voor iedereen en wil op alle vlakken haar bijdrage leveren. Dus gaat ze een uurtje extra door op haar werk om niet onder te doen voor haar collega’s, om vervolgens op de laatste minuut de kinderen op te halen bij de opvang.

Dan vindt ze het ook nog belangrijk dat er thuis gezond gegeten wordt en dus kookt ze elke avond. Terwijl ze dat doet, ruimt ze de vaatwasser uit en helpt haar zoon met zijn huiswerk. Na het eten doet ze alle kinderen naar bed en leest ze de jongste voor terwijl ze de andere twee aanspoort om op te schieten. En dan beneden checkt ze nog even haar mail, ruimt op en laat de hond. En dan doet ze nog even dit en even dat….

Heb je het beeld helder?

Niet zo gek dat ze ’s avonds altijd uitgeblust was. Het kostte haar bakken vol energie om alle ballen in de lucht te houden en aan alle eisen te voldoen. Ze was ervan overtuigd dat dit erbij hoorde en vertelde zichzelf keer op keer dat ze zeurde, dat ze volgende week wat rustiger aan zou doen. Maar dat deed ze nooit. Het leek wel of ze niet meer kon stoppen en haar lichaam het gewoon van haar overnam. Dat hield ze niet vol en ze raakte overspannen. Haar lichaam was door de continue stress volledig uitgeput. Alle reserves waren op en ze voelde zich zo teleurgesteld in zichzelf.

Niks doen helpt

Toen ik Irene vertelde dat niks doen haar zou helpen de boel weer op de rit te krijgen, keek ze me ongelovig aan. Niks doen ontbrak in haar woordenboek. Irene had geleerd dat je hard moest werken. Ze nam nooit tijd voor zichzelf, zat nooit met een boek op de bank terwijl er nog iets in het huis gedaan moest worden. Haar overtuiging over niks doen, dat hoort en mag niet, zat haar in de weg om weer tot rust te komen.

Net als Irene altijd maar doorgaan, is in mijn ogen niet zo’n slim plan. Tenzij je uit bent op een burn-out. Wil je het anders, dan moet je echt ander gedrag ontwikkelen. Alleen door te doen, verandert er iets. Voor jezelf en voor de dierbaren om je heen. Hoe fijn is het om in alle rust tijd te hebben voor je kinderen?

Ander gedrag ontwikkelen gaat niet zomaar. Het vraagt geduld en tijd. De ene dag gaat het je gemakkelijk af en de andere dag verval je in je oude gedrag. En dat is helemaal ok. Je bent geen robot die je kan her programmeren. Er bewust van zijn en blijven herhalen, dan komt het echt goed.

Hoe dan?

Deze hele eenvoudige tips hebben Irene geholpen om meer tijd voor zichzelf te maken. Het gaf haar rust in haar lijf en haar hoofd en ze ging beter voor zichzelf zorgen. Daarom deel ik ze graag met je.

En als ik zeg eenvoudig, dan zijn ze ook echt eenvoudig. Misschien zelf wel een inkoppertje. Maar juist wat zo eenvoudig is, vergeten we vaak. Daarom geef ik ze graag aan je door. Als reminder.

Tip 1: Maak tijd voor jezelf

Neem elke dag een moment voor jezelf en doe even helemaal niks. Zo doorbreek je het patroon van altijd maar doorgaan. Begin met 5 minuten en breidt dat langzaam uit. Ben je aan het werk? Ga 5 minuten op het toilet zitten, of een andere ruimte waar je ongestoord kan zitten.

Tip 2: Zet je telefoon uit

Deze weet je echt wel maar hoe vaak doe je het nog? Als je een moment voor jezelf hebt is de verleiding groot om dan juist even je telefoon te checken en voor je het weet ben je er langer mee bezig dan je wilde. Juist als je slechts 5 minuten hebt, leg het dan toch even weg. Zo maak je écht tijd voor jezelf.

En heb je nu geen idee wat je met je handen aan moet nu je mobiel uit staat? Ga dan op je handen zitten. Dan moet je wel. Uiteindelijk leer je daar echt van ontspannen.

Tip 3: Adem rustig

Let in dat moment voor jezelf op je ademhaling. Adem diep in en langzaam uit. Je zal merken dat je hartslag vertraagd. Sluit je ogen voor een betere concentratie.

Het helpt als je mee telt: 3 tellen diep in, 6 langzaam uit. Dat helpt ook om je brein iets anders te doen te hebben dan te bedenken wat je allemaal nog moet doen.

Tip 4: Ontspan je schouders

Stress zit vaak in je schouders en nek. Let op je lichaamshouding en ontspan je schouders bij elke uitademing. Trek ze bij je inademing flink op en bij je uitademing laat je ze weer zakken. Hoe vaker je deze oefening doet, hoe makkelijker je ontspant.

Wat ik al schreef, ze zijn super simpel. 😊 En effectief. Dus aan de slag er mee. Laat je me hieronder weten wat deze tips je brengen?

Geniet van je weekend.

 

Liefs, Barbara

 

P.S.: Heb jij je al opgegeven voor de winactie?

8 maart is het internationale vrouwendag.

Dé dag om vrouwen zoals jij in het zonnetje te zetten!

Hoe? Met een cadeau natuurlijk!

Ik geef maar liefst 5 coach sessies weg (twv 49 euro). Gratis van mij aan jou!

Voor wie is dit bedoeld?

Je wil graag weer met plezier naar je werk maar je hebt geen idee wat je dan wilt doen en hoe je daarachter komt. Het werk wat je nu doet, doe je met twee vingers in je neus en je wil graag meer uitdaging en laten zien wat je allemaal in je hebt.

Maar je vindt het ook spannend om eventueel van baan te veranderen want je hebt hard gewerkt om je zekerheden op te bouwen en die wil je niet kwijt. Het is rete spannend om in actie te komen maar je bent er klaar mee want zo doorgaan met je werk wil je echt niet meer.

Wat houdt de coach sessie in?

Gedurende een half uur kijken we samen wat jij nodig hebt om weer met plezier naar je werk te gaan. Ik weet zeker dat met de minimaal 2 tips die ik je geef direct al hele waardevolle dingen op tafel komen.

Hoe krijg jij dit cadeau?

Heel simpel! Reageer op deze mail en geef aan dat je in aanmerking wilt komen voor deze winactie.

Tot en met zaterdag 7 maart kun je je opgeven.

De gelukkige winnaressen krijgen op 8 maart via mail bericht. Hou je (spam) mailbox in de gaten om deze kans niet te missen.

Gun jezelf dat cadeau en geef je direct op!

Ken je iemand die je dit cadeau ook gunt? Ze waardeert het heel erg als je dit met haar deelt. Deel met zoveel vrouwen als je wilt.