Ga jij ook altijd maar door? Nog even iets afmaken op je werk zodat je met een opgeruimd gevoel de volgende dag weer kan beginnen? Extra uurtje doorwerken om die ene presentatie nog helemaal af te maken? Als de kinderen in bad zitten nog even snel de was ophangen?

Je bent gewend om altijd maar door te gaan. Geheel op de automatische piloot pak je taken op die je ziet liggen, zowel op je werk als thuis. Je rent door, zit vol in de ratrace en houdt alle ballen in de lucht. Het is zo vanzelfsprekend voor je dat je vergeet hoeveel energie het je kost. Hoe uitgeput je er van bent. Dat je er aan onderdoor gaat. Dat je volledig aan jezelf voorbij gaat.

Waarom ga je nog door met dit gedrag? Omdat het verslavend werkt. Je kunt niet anders meer. Je geeft toe aan elke drang die je voelt opkomen. Nog even dit, en dat kan er ook nog wel bij. En zo blijf je in een cirkeltje ronddraaien, een neerwaartse spiraal. Jouw gedrag is destructief voor jezelf, je relatie en je partner. Je gaat er zelf aan onder door en je neemt je dierbaren hierin mee.

Overspannen

Zo ging dat ook bij mijn klant Irene. Ze heeft een drukke baan en een gezin met drie jonge kinderen. Irene legt de lat hoog en wil op alle vlakken goed presteren. Dus gaat ze een uurtje extra door op haar werk om niet onder te doen voor haar collega’s, om vervolgens op de laatste minuut de kinderen op te halen bij de opvang. Ze vindt het belangrijk dat er thuis gezond gegeten wordt en dus kookt ze elke avond. Terwijl ze dat doet, ruimt ze de vaatwasser uit en helpt haar zoon met zijn huiswerk. Na het eten doet ze alle kinderen naar bed en leest ze de jongste voor terwijl ze de andere twee aanspoort om op te schieten. En dan beneden checkt ze nog even haar mail, ruimt op en laat de hond. En dan doet ze nog even dit en even dat….

Heb je het beeld helder?

Irene was ’s avonds altijd uitgeblust. Het kostte haar bakken vol energie om alle ballen in de lucht te houden en aan alle eisen te voldoen. Ze was er van overtuigd dat dit er bij hoorde en vertelde zichzelf keer op keer dat ze zeurde, dat ze volgende week wat rustiger aan zou doen. Maar dat deed ze nooit. De drang om er mee door te gaan was te groot en nam het van haar over. De druk werd haar te veel en ze raakte overspannen. Haar lichaam was door de continue stress volledig uitgeput. Alle reserves waren op en Irene voelde zich boos, machteloos en teleurgesteld in zichzelf.

Het kan anders

Toen ik Irene vertelde dat niks doen haar zou helpen de boel weer op de rit te krijgen, keek ze me ongelovig aan. Niks doen ontbrak in haar woordenboek. Irene had geleerd dat je hard moest werken. Ze nam nooit tijd voor zichzelf, zat nooit met een boek op de bank terwijl er nog iets in het huis gedaan moest worden. Haar belemmerende overtuiging over niks doen, dat hoort en mag niet, zat haar in de weg om weer tot rust te komen.

Noodzaak

Net als voor Irene is het voor jou noodzakelijk dat je stopt met hoe je nu bezig bent en ander gedrag ontwikkelt. Ga je net als Irene altijd maar door, dan gaat dat ten koste van jezelf, je gezin en je partner. Doordat je continu bezig bent, heb je geen aandacht en tijd voor je kinderen en partner. Zij voelen jouw afwezigheid waardoor ze zich ongezien en onbelangrijk voelen. Dat is het laatste wat je wil toch?

Ander gedrag ontwikkelen is lastig, kost tijd en energie. Je moet blijven herhalen, elke dag er weer voor gaan en volhouden, hoe moeilijk ook. Om je daar bij te helpen geef ik je 5 tips. Door deze consequent toe te passen lukt het je je gedrag te veranderen en het patroon van altijd maar door te gaan te doorbreken.

De tips leverde Irene ontspanning, zelfvertrouwen en rust op. Ze is gaan inzien dat ze met af en toe niks doen, goed voor zichzelf en haar gezin zorgt en daarmee een ontspannen leven leidt. Ze heeft weer energie en is mild voor zichzelf geworden. Irene is zich bewust geworden van haar patronen en ervaart nu dat relaxen en niks doen ook hard werken is. Aan jezelf.

De 5 tips

Tip 1: Maak tijd voor jezelf

Neem elke dag een moment voor jezelf en doe even helemaal niks. Zo doorbreek je het patroon van altijd maar doorgaan. Begin met 5 minuten en breidt dat langzaam uit. Ben je aan het werk? Ga 5 minuten op het toilet zitten, of een andere ruimte waar je ongestoord kan zitten.

Tip 2: Zet je telefoon uit

Heb je een moment voor jezelf, zet je mobiel dan uit. Niks is vervelender dan gestoord worden tijdens een rustpauze. Ook al duurt deze slechts 5 minuten. Leer jezelf aan écht tijd voor jezelf te maken. Wie er ook belt, als het dringend is, bellen ze echt wel terug.

Tip 3: Ga op je handen zitten

Heb je geen idee wat je met je handen aan moet nu je mobiel uit staat? Ga op je handen zitten. Dat geeft rust en leert je te ontspannen.

Tip 4: Adem rustig

Let in dat moment voor jezelf op je ademhaling. Adem diep in en langzaam uit. Je zal merken dat je hartslag vertraagd. Sluit je ogen voor een betere concentratie.

Tip 5: Ontspan je schouders

Stress zit vaak in je schouders en nek. Let op je lichaamshouding en ontspan je schouders bij elke uitademing. Dat doe je door ze bij de inademing flink op te trekken en bij de uitademing weer te laten zakken. Hoe vaker je deze oefening doet, hoe makkelijker je ontspant.

Investeer in jezelf

Wil je meer waardevolle tips ontvangen? Wil je net als Irene een ontspannen  leven leiden?

Grijp je kans om aan de slag te gaan. Ga voor het leven waar jij van droomt. Laat de stress en onzekerheid achter je en gun jezelf een leven vol plezier, zelfvertrouwen en voldoening.

Meld je aan voor de gratis 1-op-1 coach sessie Ontdek De Godin In Jezelf. Deze sessie is speciaal voor vrouwen die willen investeren in zichzelf. Ontdek wat jouw verlangens en ambities zijn en hoe je die integreert in jouw leven. Zodat het echt het leven wordt waar jij naar verlangt. Met als resultaat plezier, energie en weer vertrouwen in jezelf.

Meld je DIRECT aan Ontdek de Godin in Jezelf

Ik kijk er naar uit je te ontmoeten.

Warme groet, Barbara